TEATROPOLIS | Festiwal Sztuki Aktorskiej

Festiwal Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS odbędzie się na Scenie Monopolis w dniach od 24 do 27 marca br. Przez trzy dni miłośnicy teatru będą mogli obejrzeć osiem spektakli przygotowanych przez debiutantów i doświadczonych artystów.

Kultura to bardzo ważny, o ile nie najważniejszy, fragment działalności Monopolis. Świadczy o tym mnogość wydarzeń kulturalnych, które inicjowano we wnętrzach dawnych zakładów Monopolu Wódczanego od początku działalności kompleksu. Festiwal TEATROPOLIS doskonale wpisuje się zatem w charakter miejsca i potrzeby gości odwiedzających Monopolis.

– Przed nami wielkie wydarzenie. Pomysł festiwalu TEATROPOLIS zrodził się z wielu dyskusji o tym, co możemy zrealizować. Z Andrzejem Sewerynem pracowaliśmy wcześniej przy projekcie Letnia Scena Monopolis, w ramach której wystawialiśmy sztuki w Parku Źródliska. Teraz poszukiwaliśmy nowej formuły na realizację kolejnego wspólnego przedsięwzięcia. I tak uznaliśmy, że festiwal mniejszych form teatralnych skupionych na aktorze będzie ciekawą ofertą na mapie wydarzeń kulturalnych Łodzi. Praca przy projekcie trwała kilka miesięcy i cieszę się, że Andrzej mimo realizacji tylu innych przedsięwzięć zdecydował się na kolejne u nas w Monopolis – mówił Krzysztof Witkowski, prezes spółki Virako, inwestora Monopolis.

O wyborze finalistów zadecydował dyrektor artystyczny, Andrzej Seweryn, który mówił:

– Wybór ten nie był łatwy, konkurencja była duża, każda z trzydziestu dwóch prac zgłoszonych do konkursu miała poważne zalety: tekstowe, plastyczne, aktorskie. Najważniejszym kryterium była jednak sztuka aktorska. Mamy festiwale, gdzie nagradzamy reżysera, scenografię, samo przedstawienie, ja tutaj postawiłem na aktorów.  Zależy mi na tym, aby mówić o sztuce, aby łódzki Teatropolis stał się forum dialogu o sztuce aktorskiej.

Festiwalowe spektakle będzie można oglądać na Scenie Monopolis od piątku 24 marca do niedzieli 26 marca. Festiwal zainauguruje spektakl Byk w wykonaniu Roberta Talarczyka. Termin festiwalu TEATROPOLIS nie jest przypadkowy. Otóż 27 marca przypada Międzynarodowy Dzień Teatru i właśnie w ten sposób organizatorzy festiwalu chcą uczcić święto Melpomeny.

Warto dodać, że 27 marca odbędzie się gala finałowa, podczas której wręczone zostaną statuetki i nagrody finansowe przewidziane dla laureatów festiwalu. W kategorii Open będzie to 20 tys. zł., a w kategorii Debiut 10 tys. zł. Oprócz tego będzie możliwość wpisania wygranych przedstawień do repertuaru Sceny Monopolis w następnym sezonie teatralnym.

– Jestem przekonany, że festiwal doskonale wpisze się w kulturalny krajobraz Monopolis, Łodzi i Polski, a dla gości odwiedzających Scenę Monopolis będzie uzupełnieniem dotychczasowej oferty teatralnej, muzycznej i kulturalnej – stwierdził Krzysztof Witkowski.

Na zakończenie TEATROPOLIS, w poniedziałek 27 marca, podczas Gali Finałowej odbędzie się pokaz mistrzowski w wykonaniu Andrzeja Seweryna. Artysta wystąpi w monodramie przygotowanym z fragmentów „Dziennika” Witolda Gombrowicza.

Wyjątkowy plakat na wydarzenie przygotował znany grafik, plakacista Michał Batory, a statuetki, które trafią do zwycięzców obu kategorii, zaprojektował Sergiusz Kuchczyński z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.

24.03.2023 r.

Spektakl: „Byk” (kategoria Open)
24.03.2023 r. Godz. 17:30

Byk to drugi po Pokorze tekst dramatyczny Szczepana Twardocha, autora bestsellerowych powieści m.in. Króla, Morfiny i Dracha. Bohaterem monodramu jest Robert Mamok, który w dwóch językach, po polsku i po śląsku zmaga się z własną tożsamością klasową i etniczną. Oto mężczyzna w kryzysie mocuje się ze swoją winą i słabościami, waży sukcesy i klęski, konfrontuje się z wagą rodzinnej tajemnicy, z brzemieniem surowego, śląskiego wychowania, z rozpaczą, gniewem i goryczą.

  • wykonanie: Robert Talarczyk
  • scenariusz: Szczepan Twardoch
  • reżyseria: Robert Talarczyk i Szczepan Twardoch
  • główny producent: STUDIA teatrgaleria
  • koproducenci: Fundacja Teatru Śrąskiego “Wyspiański”, Teatr Łaźnia Nowa, Instytut im. Jerzego Grotowskiego
  • partner: Teatr Korez

Spektakl: „Miłość Ci wszystko wypaczy” (kategoria Debiut)
24.03.2023 r. Godz. 21:30

Panie i Panowie! Mesdames et messieur! Ladies and gentleman! Jak się dziś macie? Proszę rozluźnijcie się, wyciągnijcie wygodnie nogi, usiądźcie w fotelach jeszcze głębiej i posłuchajcie o wyjątkowym show!

Miłość Ci wszystko wypaczy to spektakl, utrzymany w konwencji nieco absurdalnej musicalowej rewii, realizowany przez trójkę artystów młodej sceny musicalowej. Zabrzmią w nim songi z musicali takich jak Cabaret, Chicago, A Chorus Line, czy The Producers, okraszone choreografiami w iście broadwayowskim stylu. Na scenie wystąpią trzy… osobliwe indywidua. Nie wiadomo skąd przybyli, ani tym bardziej dokąd zmierzają. Wędrowcy, kuglarze, włóczędzy, komedianci. Ot! Teatr Objazdowy. Grupa aktorów, którzy zawołani przybywają, aby wśród gąszczu gładkich kroków i niespodziewanych skoków, podzielić się barwnymi historiami ze swoich licznych wojaży. Dwóch elegantów – jeden zamyślony i powściągliwy, drugi – urokliwy i egzaltowany, a pomiędzy nimi tajemnicza, czarująca kokietka.

  • scenariusz: Barbara Sanecka
  • wykonanie: Barbara Sanecka, Łukasz Walczak i Kamil Olczyk
  • opieka reżyserska – Adam Łoniewski
  • aranżacja muzyczna: Maciej Zaforemski (fortepian), Mikołaj Kaniewski (gitara basowa) i Adam Zgrajka (perkusja
  • produkcja: Musicalowa Rewia Absurdu z Częstochowy

25.03.2023 r.

Spektakl: „Ginczanka. Przepis na prostote życia” (kategoria Open)
25.03.2023 r. Godz. 12:00

Zuzanna Gincburg, znana jako Zuzanna Ginczanka, należy do tych pisarek, których twórczość splata się z życiem. Wychowywała się na prowincji, w Równem, ale marzyła o wielkim świecie, którego symbolem była dla niej Warszawa. Jeszcze w Równem nawiązała kontakt z Julianem Tuwimem, który zauważył w niej wielki talent i namówił na przeprowadzkę do stolicy. Negocjując swoje miejsce w warszawskim środowisku literackim, Ginczanka jako polska poetka żydowskiego pochodzenia musiała się zmierzyć z dwoma „demonami”: pięknem i żydowskością. Klisza „pięknej Żydówki” rozpalała wyobraźnię męskiej części towarzystwa i przysłaniała jej twórczość. Jej żydowskie pochodzenie stało się natomiast przedmiotem antysemickich ataków w Warszawie lat 30., a ostatecznie przyczyną jej tragicznej śmierci w Krakowie w 1944 roku.

Ginczanka miała w sobie ogromy potencjał, talent, pasję życia i nadzieję. To wszystko zostało zniweczone w momencie, gdy miała naprawdę ogromną szansę na przeżycie. Brakowało tak niewiele, żeby minęła się ze śmiercią. Spektakl próbuje nie tylko opowiedzieć historię Zuzanny Ginczanki, ale pozostawić kolejny ślad jej życia, dopisać jeszcze jedno krótkie słowo. W spektaklu wykorzystano fragment filmu z Zuzanną Ginczanką z kawiarni Adria w Warszawie (1936) dzięki uprzejmości United States Holocaust Memorial Museum (gift of Juliet Brayan Archive). Fotografie archiwalne Zuzanny Ginczanki dzięki uprzejmości Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie.

  • wykonanie: Agnieszka Przepiórska
  • scenariusz: Piotr Rowicki
  • reżyseria: Anna Gryszkówna
  • scenografia i kostiumy: Anna-Maria Karczmarska
  • muzyka: Michał Lamża
  • konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz
  • reżyseria światła: Mateusz Gierc
  • produkcja: Teatr Łaźnia Nowa i Bałtycka Agencja Artystyczna

Spektakl: „Mięso” (kategoria Debiut)
25.03.2023 r. Godz. 16:00

Scenariusz spektaklu został oparty m.in. na nowozelandzkiej baśni, barokowej poezji hiszpańskiej i wierszu „Villa mon Repos”. Bohaterka monodramu przechodzi szereg transformacji, dążąc do odnalezienia własnej tożsamości i odrzucenia przyjętych norm ograniczających jej osobowość. Poddana presji kulturowej obrazu kobiecego piękna i brzydoty usiłuje zedrzeć z siebie maskę. Za sprawą zaklęć, przywołuje mityczną postać Hine Nui Te Po ‒ Kobiety Nocy. Nie ruszając się z magnetycznego pola swojego mieszkania, uwięziona w świetle lampy, zatacza kręgi, podróżując do centrum nieznanego wcześniej świata baśni i symbolicznych znaczeń.

Temat, jakim jest kobiece ciało, poddane torturze przemyślnych zabiegów kosmetycznych oraz fizycznych nadużyć, staje się punktem wyjścia do snucia delikatnej i onirycznej nici opowieści. Przetaczające się obrazy ukazują liczne panoptikum dziwadeł i etapy kolejnych przepoczwarzeń, aż do uzyskania ostatecznej formy nocnego motyla.

  • wykonanie: Tamara Yelchaninova
  • scenariusz i reżyseria: Jacek Wilantewicz
  • produkcja: Teatr Stajni Metamorficznej z Nowiny

Spektakl: „Prime Time” (kategoria Open)
25.03.2023 r. Godz. 20:00

W monodramie „Prime Time” nie idzie o odtworzenie drogi życiowej korespondenta wojennego Waldemara Milewicza (1956-2004), który zginął z ekipą TVP w zamachu terrorystycznym w Iraku. To raczej rozprawa ze złem. Sławomir Grzymkowski, który stara się grać powściągliwie, kiedy wspomina o popełnianych zbrodniach, wynaturzeniach, zezwierzęceniu, daje się ponieść emocjom. Bo jak zaakceptować takie zło, za którym zawsze stoi konkretny człowiek? Bohater monodramu nie znajduje słów przebaczenia dla wojennych mordów i gwałtów, nie znajduje rozgrzeszenia dla wojen, nie widzi w nich żadnej drogi naprawy świata. Wygląda na to, że misje, które podejmował, przyniosły mu rozczarowanie. Nie pozwoliły wytłumaczyć, dlaczego ludzie ulegają pokusie czynienia zła. W pierwszej części bohater wraca do lat młodości. Przypomina młodzieńcze marzenia o dziennikarstwie, a potem o reporterce wojennej. Układa się to w świadomie obraną drogę, która jednak obok satysfakcji tropienia i wyjawiania światu prawdy przynosi bezmiar goryczy. Część tego rozgoryczenia zawiera tytuł – prime time to główne pasmo oglądalności. Telewidzom dość szybko nudzą się obrazy wojny, przemoc powszednieje. Korespondent wojenny może wrócić do prime time tylko jako ofiara.

  • wykonanie: Sławomir Grzymkowski
  • scenariusz: Wiesława Sujkowska
  • reżyseria: Anna Sroka-Hryń
  • muzyka i wykonanie: Robert Siwak
  • produkcja: Fundacja Sztuki Kreatywnej Przestrzeń

26.03.2023 r.

Spektakl: „Zapowiada się ładny dzień” (kategoria Open)
26.03.2023 r. Godz. 12:00

Po monodramie Joanny i spektaklu Spójrz na nią – pieśniodramat u Modrzejewskiej, to trzecie spotkanie dwóch niezwykłych osobowości artystycznych: aktorki Joanny Gonschorek i poetki Anny Podczaszy. Tym razem w tekście napisanym specjalnie dla Joanny Gonschorek Anna Podczaszy zmaga się z tematem, który był, jest lub będzie bliski każdemu z nas: opowiada o śmiertelnej chorobie i żegnaniu się z życiem. Łącząc powagę z dyskretnym humorem, a perspektywę codzienności z metafizyką artystki pod kierunkiem reżyserki Magdy Skiby ukazują nasz stosunek do śmierci, odchodzenia, ostatecznego pożegnania z najbliższymi – dziś traktowanych jako temat tabu, spychanych w sferę milczenia, a przecież będących nieuchronnym i naturalnym etapem egzystencji, nieodłącznym od ludzkiego świata.

Monodram Joanny Gonschorek niesie przesłanie dla każdego. I dla każdego: inne. W dodatku równie bogate zarówno na przestrzeni aktorskiej, jak i wizualnej oraz dźwiękowej.” (Paweł Pawlucy, Regionfan.pl).

  • wykonawca – Joanna Gonschorek
  • scenariusz – Anna Podczaszy
  • reżyseria i scenografia – Magda Skiba
  • muzyka – Amadeusz Naczyński i Marek Litwin
  • Projekcje wideo – Karol Budrewicz
  • produkcja – Teatr Modrzejewskiej w Legnicy

Spektakl: „Dziennik przebudzenia” (kategoria Open)
26.03.2023 r. Godz. 16:00

Jeden but taki, drugi taki. Jeden zimowy, drugi letni. Oba na szczęście czarne. Oba na zgubę na moich nogach – jeśli brakuje nam teatralnych uniesień mamy szansę to zmienić za sprawą spektaklu w reżyserii Adama Ferencego, którego zobaczymy także na scenie razem z Joanną Kosierkiewicz. Dziennik przebudzenia to spotkanie świetnej prozy i aktorskiego kunsztu – spektakl oddający pilchowskie poczucie humoru, zarazem nieuciekający od tematów ostatecznych, przedstawiający próby ich obłaskawienia. Przedstawienie miejscami pełne jest ironii i sarkazmu, zachowuje styl pisania Jerzego Pilcha – zabawny, barwny i inteligentny. Anegdoty o epizodach codzienności przenikają się z rozważaniami ożyciu, chorobie, literaturze. Ich dopełnieniem są nowoczesne i wyraziste wizualizacje z pogranicza jawy i snu, które wraz z muzyką podkreślają akcję, nadają jej specyficznego nastroju i dodatkowych sensów. Kiedy czytałem Dzienniki Jerzego Pilcha, zarówno pierwszy, jak i drugi, myślałem, że jeśli bym umiał pisać, to tak właśnie opisywałbym otaczającą mnie rzeczywistość. : Adam Ferency: Kiedy czytam Dzienniki…; poza tym w tym akapicie zginął cudzysłów, w który zamknięty był „Dziennik przebudzenia”.

  • wykonanie: Adam Ferency i Joanna Kosierkiewicz
  • scenariusz: Maria Kupryjanowicz (na podstawie Dziennika i Drugiego Dziennika Jerzego Pilcha)
  • reżyseria: Adam Ferency
  • muzyka: Piotr Łabonarski
  • wizualizacje: Antoni Ferency
  • produkcja: Recto Verso Karolina Kadula

Spektakl: „Macbeth” (kategoria Open)
26.03.2023 r. Godz. 20:00

Makbet – studium zbrodni, Makbet – żądza władzy, Makbet – tragedia sumienia…

Psychologiczny monodram dla wymagającego widza. W tej wersji nie ma Duncana, Banka, Macduffa ani Lady Makbet. Główny bohater cierpi, bo identyfikuje się ze swoimi myślami, z fałszywym ego i stworzoną przez nie historią. Czy naprawdę jest mordercą? A może wydarzenia, które odgrywa, są tylko projekcjami jego umysłu? Egoicznego umysłu, który zadaje mu ból. Cierpienie stwarza jednak możliwość przebudzenia. Czy mu się uda? Czy miecz przetnie iluzję? Czy Makbet się przebudzi? Czy uwolni się spod dominacji umysłu i odnajdzie swoją istotę tu i teraz? Czy opór zmieni w akceptację? Czy zrozumie, że to, co postrzegamy, myślimy i czujemy, tak naprawdę nie jest nami? Czy ogień bólu zmieni się w światło świadomości? Czy Makbet odkryje swoje prawdziwe ja – Istnienie?

Inspiracją do adaptacji była twórczość Eckharta Tolle’a, a zwłaszcza jego kultowa książka The Power of Now (Potęga teraźniejszości).

  • wykonanie: Peter Čižmár
  • adaptacja, scenografia i reżyseria: Klaudyna Rozhin
  • przekład tekstu: Zora Jesenska
  • produkcja: Divadlo Kontra ze Spiskiej Nowej Wsi w Słowacji

27.03.2023 r.

Gala Finałowa i Pokaz Mistrzowski
27.03.2023 r. Godz. 19:00

Ceremonia zamknięcia pierwszej edycji Festiwalu Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS nieprzypadkowo zbiega się z Międzynarodowym Dniem Teatru. Światowe święto Melpomeny Organizatorzy postanowili uczcić nagradzając wyjątkowych artystów teatralnych. Podczas uroczystości wręczone zostaną statuetki w dwóch kategoriach: Debiuty i Open.

Uroczystą Galę zakończy pokaz mistrzowski w wykonaniu Andrzeja Seweryna. W przygotowanych fragmentach  „Dziennika” Witolda Gombrowicza mowa będzie o Polsce, Europie i Francji, o kulturze, literaturze i krytykach.